کد خبر: ۱۸۶۳
30 شهريور 1403
13:43

خروس لاری؛ هیولای جنگی ایرانی که با عقاب می‌جنگد! | کدام نژاد خروس لاری بهتر است، ایرانی یا افغان؟

خروس لاری؛ هیولای جنگی ایرانی که با عقاب می‌جنگد! | کدام نژاد خروس لاری بهتر است، ایرانی یا افغان؟
خروس لاری؛ نژاد خروس لاری بر خلاف خروس های معمولی دارای روحیه جنگ آوری و شجاعت بالایی می باشد. این خروس ها از زمان های بسیار قدیم محبوب بوده و سابقه نبرد انداختن بین خروس لاری ها به چندین هزار سال قبل بر می‌گردد

راز بقا: خروس‌ها انواع مختلفی دارند و این تنوع نژادی در ایران نیز وجود دارد. یکی از انواع خروس‌های معروف ایرانی خروس لاری است که خود این خروس واریته‌های مختلفی دارد. خروس‌های لاری به شجاعت و قلمروطلبی معروف هستند و مخصوص جنگ‌های تن به تن هستند. البته باید گفت که جد خروس لاری ایرانی نیز در نهایت به خروس مالای باز می‌گردد. 

به گزارش راز بقا، این خروس زیبا و سرکش است و از زمان‌های قدیم مورد توجه خروس‌بازان بوده است. خروس لاری خروس جنگ و مبارزه است و شجاعتش زبانزد خاص و عام است. خروس لاری نام دیگر خروس جنگی است، اما در ایران به دلیل اینکه بیشتر این نوع خروس‌ها در شهرستان لار استان فارس به دنیا آمده‌اند به «خروس لاری» معروف شده‌اند. (این نظریه البته اثبات نشده است و اطلاعات زیادی درباره منشا خروس لاری وجود ندارد)

خروس لاری در کنار یک مرغ

به نوعی می‌توان گفت که خالص‌ترین نژاد این خروس در همان شهر لار پرورش داده می‌شود. البته باید گفت که در شهر‌هایی مانند تهران و یا حتی برخی از شهر‌های شمالی از جمله گیلان و مازندران روی این پرنده‌ها شرط‌بندی می‌کنند و در مکان‌های مخصوصی آن‌ها را وارد مبارزه می‌کنند. 

به عنوان مثال خروس لاری اصیل نژادی است که در ایران طرفداران زیادی دارد و بر اساس گفته خروس‌بازان هر چقدر که دانگ یا قد خروس بالاتر باشد به نژاد اصیل نزدیکتر است. از طرف دیگر خروس‌های لاری بر اساس رنگ نیز از یکدیگر متمایز می‌شوند و وارینه‌های آن‌ها دارای رنگ‌های متفاوتی هستند. هر چند در حالت کلی نمی‌توان رنگ مشخصی را برای خروس لاری تعریف کرد و در هر نوع رنگی می‌تواند وجود داشته باشد. خروس لاری اصیل دارای گردنی دراز، پا‌هایی پهن و کلفت و کمری صاف و سرراست دارد. 

خروس لاری غولپیکر سغید رنگ در دستان یک مرد

خصوصیات ظاهری و بدنی خروس لاری 

فرم بدن خروس لاری در هر دو جنس نر و ماده شبیه به هم بوده و تنها از نظر اندازه جثه و وزن با هم تفاوت دارند.

به طور کلی خروس لاری بدنی بلند، کشیده، سینه پهن و عمیق و پر گوشت، گوشت سینه سفت و پر و پشت پهن و دارای شیب از جلو به سمت عقب می‌باشد. بال‌ها به بدن چسبیده و پر‌های دم با زاویه ۴۵ درجه بالاتر از امتداد پشت قرار گرفته است در صورتی که در نژاد مالای امتداد زاویه اتصال پر‌ها به بدن به طرف پایین متمایل است. در این نژاد ساق پا با زاویه ملایمی نسبت به ران متصل شده و فرم مخصوصی به بدن این نژاد می‌دهد.

سر خروس لاری: نسبت به بدن کوچک بوده و به اصطلاح ماری شکل می‌باشد. تاج معمولا در انواع اصیل، توت فرنگی شکل می‌باشد.

چشم خروس لاری: چشم‌ها درخشان، عقابی و نارنجی رنگ می‌باشد.

تاج و ریش خروس لاری: ریش معمولا کوتاه است. تاج در خروس‌ها قرمز تیره و در مرغ‌ها قرمز معمولی می‌باشد.

لاله گوش خروس نژاد لاری: در تمام انواع این نژاد به رنگ قرمز می‌باشد.

منقار خروس لاری: کوتاه و زرد رنگ بوده و در برخی نژادها، لکه‌هایی قهوه‌ای رنگ در منقار بالایی دیده می‌شود.

خروس لاری؛ هیولای جنگی ایرانی که با عقاب می‌جنگد! | کدام نژاد خروس لاری بهتر است، ایرانی یا افغان؟

انواع خروس لاری در ایران

مالاوی
هندی
شامو
افغان
پاکستانی
ترک
برزیل

خروس‌های لاری اصیل ایرانی، تقریبا مشابه خروس‌های لاری افغان هستند و در یک دسته تقسیم می شوند. خروس‌های لاری افغان توان جنگیدن بیشتری نسبت به سایر نژادهای خروس لاری در ایران دارند.  درباره اطلاق نام لاری به این خروس منبع مشخصی وجود ندارد و اینکه آیا شهر لار در استان فارس زادگاه این خروس هست یا نه، اطلاعات مشخصی وجود ندارد.

انواع نژاد‌های خروس لاری

خروس لاری انواع مختلفی دارد که در این راستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

خروس لاری؛ هیولای جنگی ایرانی که با عقاب می‌جنگد! | کدام نژاد خروس لاری بهتر است، ایرانی یا افغان؟

خروس لاری افغان

از نژاد‌های معروف خروس لاری که همه علاقه‌مندان آن را می‌شناسند. آن‌ها معمولا بین ۴ الی ۶ دانگ قد دارند و معمولا در رنگ‌های سیاه با گردن و پشت بال‌های قرمز شناسایی می‌شود. در برخی مواقع پر‌های قرمز با خال‌های سفید رنگ (ابرش)، کاملا سیاه، طوسی و… دیده می‌شود. در بیشتر مواقع فاقد ریش بوده، اما در صورت وجود بسیار کوتاه است. تاج آن‌ها نیز کوتاه و نخودی شکل است. 

خروس لاری؛ هیولای جنگی ایرانی که با عقاب می‌جنگد! | کدام نژاد خروس لاری بهتر است، ایرانی یا افغان؟

خروس لاری اصیل

این خروس از نژاد‌های مختلفی مانند افغان، ترک، برزیل، ایران و … تشکیل شده و دارای نشانه‌هایی است که به آن خروس لاری اصیل می‌گویند. معمولا هر چقدر که دانگ یا قد خروس بالاتر باشد، به نژاد اصیل نزدیک‌تر خواهد بود.

خروس‌های لاری اصیل در رنگ‌های مختلفی وجود دارند و نمی‌توان رنگ خاصی را برای آن‌ها مشخص کرد، اما هر چه به سیاهی نزدیک‌تر باشد، محبوبیت و قیمت بیشتری خواهد داشت. خروس لاری اصیل گردنی دراز، پا‌هایی پهن و کلفت و کمری صاف دارد.

خروس لاری؛ هیولای جنگی ایرانی که با عقاب می‌جنگد! | کدام نژاد خروس لاری بهتر است، ایرانی یا افغان؟

خروس لاری شامو

نژاد شامو اصالتا متعلق به تایلند بوده، اما در کشور ژاپن پرورش و اصلاح نژاد یافته است. این نژاد دارای زیر گونه‌های مختلفی به نام اوشامو و چوشامو (کوشامو)، نانکین و یاکیدو می‌باشد. دو گونه اول جزو خروس جنگی‌های سنگین وزن بوده و برای جنگ‌های سنگین استفاده می‌شود، دو گونه بعدی وزن سبکتری داشته و علاوه بر استفاده در میادین نبرد، به عنوان پرنده زینتی نیز نگهداری می‌شوند.

ساختار بدن این نژاد کاملا کشیده و در یک امتداد می‌باشد و در بدن آن‌ها ترکیبی از پر‌های طوسی و سیاه قابل مشاهده است. اما پر‌های سفید و خاکستری و قهوه‌ای نیز در برخی موارد دیده است. دانگ آن‌ها بین ۴ تا ۶ است که بین ۵۰ الی ۹۰ سانتی متر قد خواهند داشت.

خروس لاری؛ هیولای جنگی ایرانی که با عقاب می‌جنگد! | کدام نژاد خروس لاری بهتر است، ایرانی یا افغان؟

خروس لاری ایرانی

خروس لاری‌های متداول در ایران شامل نژاد‌های افغان، ترک، چابهاری و مینابی و لار سیستان و بلوچستان می‌باشد که نژاد‌های اصیل ایرانی طبق راهنمای ارائه شده فوق قابل تشخیص هستند. خروس لاری‌های ایرانی نیز جنگاوری بالاتری نسبت به سایر گونه‌ها دارند و معمولا در دانگ‌های ۴ تا ۶ وجود دارند.

مرغ لاری ترک

یکی دیگر از نژاد‌های معروف و محبوب در میان عشق بازان، خروس لاری اصیل ترک است که در دانگ‌های مختلف وجود داشته و عمدتا در رنگ‌های قرمز و شرابی مشاهده شده اند. نوک کوتاه، دانگ بالا و پا‌های کلفت از ویژگی‌های این نژاد است و عمدتا پیروز میدان هستند.

خروس جنگی برزیلی

این نژاد کمتر یافت می‌شود، اما جنگجوی خوبی بوده و در رنگ‌های قرمز و شرابی یافت می‌شوند. پا‌های آن لخت و دنگ آن بین ۳ و نیم تا ۶ است.

خروس لاری اصیل هندی

این نژاد در رنگ‌های سفید، شرابی و سیاه ابی وجود دارد. معروف‌ترین نژاد آن هندی نوک طوطی است که جنگاوری بالایی دارد. از مشخصه‌های بارز آن‌ها دم بلند و رشته رشته و تاج و ریش کوتاه است. خروس لاری هندی نسبت به نژاد‌های ترک و افغان مقاومت کمتری در میدان‌های نبرد دارد.

خروس جنگی ماداگاسکار

خروس جنگی مالاگاچ متعلق به ماداگاسکار بوده و بعد از سن بلوغ دچار ریزش پر در ناحیه گردن و پا‌ها می‌شود، این اتفاق به دلیل جنگ نیست چرا که مرغ‌ها نیز دچار ریزش پر در این نواحی می‌شوند و کاملا ارثی است. ریشه اجدادی بسیاری از خروس‌های لاری همین خروس مالاگاچ است، این پرنده بین ۳ الی ۵ دانگ قد داشته و در نبرد‌های میدانی از تکنیک حمله تیز بدون بال زدن استفاده می‌کند.

خروس مالای جد خروس لاری به رنگ سفید و حنایی

خروس جنگی نژاد مالای

اکثر خروس جنگی‌ها و خروس لاری‌های امروزی جزو نوادگان نژاد مالای هستند. این پرنده در ابتدا به دلیل ظاهر ایستاده و کشیده، استقامت بالا در برابر عوامل محیطی و بیماری‌ها، حس جنگاوری و شجاعت به شهرت رسیده و توسط پرورش دهندگان زیادی پرورش یافت.

خروس مالای

این پرنده‌ها بین ۳ الی ۵ دانگ قد دارند و امکان افزایش دانگ با استفاده از ورزش و تغذیه نیز وجود دارد. ساق پا‌ها معمولا بدون پر می‌شوند و پر‌های آن‌ها در رنگ‌هایی از قبیل قهوه‌ای، مشکی، زرد، ترکیب سیاه و سفید، ترکیب سیاه و شرابی و … قابل مشاهده است. در مقاله تغذیه مناسب برای قد کشیدن خروس لاری اطلاعات بیشتری قابل دریافت است.

خروس گالوس آمریکایی

خروس لاری آمریکایی

این پرنده که با نام خروس لاری آمریکایی نیز شناخته می‌شود، هم برای جنگ و هم به عنوان پرنده گوشتی پرورش داده می‌شود. این پرنده برخلاف نژاد‌های دیگر خروس لاری قامت ایستاده ندارد و در بدن آن ترکیب رنگی مختلفی از پر‌های سفید، مشکی، شرابی، قرمز و… به صورت الگو‌های زیبا قابل مشاهده است، تاج و ریش بسیار کوتاه و همانند سایر خروس‌های جنگی می‌باشد.

این خروس‌ها در دو گونه بانتام و استاندارد وجود دارند که گونه بانتام آن‌ها بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ گرم وزن می‌گیرند و گونه استاندارد تا ۵ کیلو نیز افزایش وزن خواهند داشت. خصلت جنگجویی این خروس آمریکایی سبب سوء استفاده از آن‌ها برای شرط بندی در میدان‌های خیابانی شده است.

جنگ خروس لاری با عقاب

خروس لاری یکی از قدرتمند‌ترین و وحشی‌ترین در نوع نژاد خود می‌باشد. اگر بر حسب اتفاق عقاب قصد بر حمله و ربودن جوجه‌های آن کند جنگ بزرگی بین این پرنده و عقاب راه خواهد خواهد افتاد، چرا که پرنده مبارز برای محافظت از جوجه‌ها تن به نبرد به عقاب، قوی‌ترین پرنده تاریخ می‌دهد و تا آخرین لحظه از زندگی اش مقاومت می‌کند. شایدبرای همین به ابن پرنده لقب شجاع‌ترین پرنده را داده اند، چرا که حتی عقاب هم از پس رفتار خشونت آمیز آن بر نخواهد امد.

خروس لاری؛ هیولای جنگی ایرانی که با عقاب می‌جنگد! | کدام نژاد خروس لاری بهتر است، ایرانی یا افغان؟

طول عمر خروس چقدر است؟

بسیاری از افراد معتقد هستند استفاده از خروس‌های مسن نطفه دار بودن تخم‌ها را به خطر می‌اندازد برای همین بسیاری از افراد بعد از گذشت سن مجاز، آن‌ها را می‌کشندو یا می‌فروشند. سن مجاز برای نطفه دار شدن تخم‌ها بین ۵الی۷ ماهگی می‌باشد.

شرایط مختلفی روی بارور شدن پرنده تاثیر دارد که یکی از آن موارد آب و هوای بسیار گرم است پرندگان در آب و هوای بسیار گرم قدرت بارور کردن خود را از دست می‌دهند به همین دلیل خروس‌های قسمت سردسیر کشورمانند لرستان و شمال ایران قیمت بیشتری دارند و مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.

خروس لاری

سوالات متداول درباره خروس لاری:

آیا خروس می‌تواند پرواز کند؟

خروس با توجه به اینکه جز خانواده پرندگان است، قادر به پرواز در آسمان نیست فقط می‌تواند از یک مسافت بلندی به سمت پایین فرود آید.

خروس لاری چه تفاوتی با خروس گلین دارد؟

خروس لاری از نظر ظاهری بسیار متفاوت‌تر از خروس گلین است چرا که در بعضی از نژاد‌های خروس لاری، تاجی روی سر آن مشاهده نمی‌شود. خروس گلین از نظر ظاهری بسیار زیبا‌تر از خروس لاری می‌باشد.

تعداد مرغ‌ها برای یک خروس چند تا است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعداد خاصی برای هر خروس در نظر نگرفته شده، اما به دلیل سخت شدت شرایط محافظت از مرغ ها، هر خروس بین ۳ الی ۵ مرغ دارد.

درمان بیماری انتریت دراین پرنده چیست؟

بیماری انتریت بیماری گوارشی است که به دلیل کمبود ویتامین به وجود می‌آید برای حل این مسئله باید ویتامین در آب وغذای پرنده موجود باشد، اما برای اطلاعات بیشتر باید به دامپزشک مراجعه کنید، چرا که علائم در هر پرنده متفاوت است.

برچسب ها :
خروس
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان